Tuesday, June 30, 2009

>> Memuaskan Hati <<

1. Dalam hidup ini, kita sering berhadapan dengan situasi "memuaskan hati" orang di sekeliling kita.

2. Dari hati ibu bapa, adik-beradik, keluarga, kawan-kawan, cikgu, pelanggan, orang bahawan hinggalah boss di pejabat. Semua hati-hati ini perlu dijaga dan ditatang dengan penuh berhati-hati.

3. Mutakhir ini, kita sibuk dengan isu-isu ketidakpuasan hati sesetengah pihak yang mendakwa kerajaan pada hari ini pilih kasih, pilih bulu, tidak adil dan sebagainya. Itu belum lagi melihat dakwaan yang bersifat rasis terhadap kerajaan terutamanya terhadap orang2 Melayu.

4. Tatkala ada pihak yang mempertahankan apa yang diusahakan oleh kerajaan, pihak tersebut dianggap rasis terhadap bangsa lain. Persoalannya, adakah takrifan rasis itu hanyalah khusus terhadap tindakan yang "dilihat" menyebelahi orang Melayu? Apa pula istilahnya jika dakwaan yang dikeluarkan itu "menyebelahi" kaum/bangsa lain? Adakah itu tidak rasis? Desakan dan dakwaan yang menghina kesucian Islam, memperlekehkan perlembagaan dan undang-undang, mempersoalkan kedaulatan Raja-raja Melayu, dan sebagainya dinoktahkan sebagai irama demokrasi yang dituntut rakyat. Adakah rakyat benar-benar menuntut demokrasi kurang ajar seperti ini? Atau sekadar mengisi tempat makan seekor dua anjing yang kuat salakannya?

5. Susah memuaskan hati orang.

3 comments:

Mr. SKS said...

Good point. Glad someone has point it put.

BTW, how's life?

fushairie said...

thanks Mr. SKS!
im just fine..
wut bout u "mr. pelantar"?

Mr. SKS said...

Life is better now that I'm back in KL for a month. Hehehe...