Wednesday, August 12, 2009

>> Bangsa ? Negara? Agama? <<

1. Mutakhir ini, banyak sekali perdebatan terbuka berkaitan persoalan bangsa, negara dan agama.

2. Satu golongan bertindak mempertahankan salah satu daripadanya atau dua atau ketiga-tiganya sekali. Tidak kurang juga yang menolak dan menyanggah apa yang dipertahankan oleh kumpulan yang pertama itu.

3. Ada pula golongan yang mengapi-apikan supaya persoalan-persoalan ini akan menyebabkan kerajaan dilihat lemah dan "terpaksa" mengikut apa yang dilaung-laungkan oleh golongan ini. Apabila kerajaan meletakkan undang-undang sebagai pembahagi di antara jalan-jalan yang mereka tempuhi, kerajaan dituduh zalim dan tidak demokratik. Kerajaan dikatakan tidak meraikan demokrasi pada tempatnya. Apakah ia satu demokrasi jika kerajaan menuruti kehendak hawa nafsu mereka dengan mengenepikan hak masyarakat sivil untuk bermasyarakat?

4. Apa sebenarnya yang ingin dicari? Kebebasan tanpa batasan? Atau sekadar memperjuangkan nafsu politik yang tiada berkesudahan? Moga-moga masyarakat akan terus celik membezakan siapa yang sebenarnya memperkudakan demokrasi demi memenuhi kerakusan nafsu sesetengah individu atau golongan yang terlibat.

No comments: