Dear all,
1. Ramadhan datang lagi buat kita pada tahun ini.
2. Dia masih lagi memberikan kesempatan kepada kita di sebalik kesempitan masa, kesempitan ruang mencambah fikiran, kesempitan menilai iklim politik, kesempitan kewangan yang sentiasa menghimpit, kesempitan itu, kesempitan ini dan sebagainya.
3. Sekadar berkongsi dengan anda, lirik lagu Raihan & Man Bai : "Harapan Ramadhan"
HARAPAN RAMADHAN
Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula
Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti
Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan
Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua
4. Semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan terbaik buat kita.
Sunday, August 31, 2008
Wednesday, August 20, 2008
>>MSC of Malaysia<<

Dear all,
1. I've been thinking of this issue for long time. why? i did love to talk about MSC and its functions during my form 4 and form 5.
2. Kenapa tiba2 saya berbicara tentang MSC adalah kerana ia mengimbau kenangan sewaktu saya di tingkatan 4 dan 5, i love to discover MSC and impressed with the idea of MSC. Masa tu, karangan2 BM dan BI mostly request student to analyze the goods and bads of IT. ICT, MSC etc etc..
3. Rasanya dah lebih 10 tahun negara di"MSC"kan dengan 7 aplikasi perdana yang menjadi tunjang kepada pembangunan negara pada hari ini dan saya masih menzahirkan kekaguman saya terhadap idea ini. Aplikasi perdana yang dimaksudkan adalah Kerajaan Elektronik, Kad Pintar Pelbagaiguna, Sekolah Pintar, Telekesihatan, Kumpulan R&D, e-Perniagaan dan Pembangunan Usahawan Teknologi. Selain daripada itu, kita juga diperkenalkan dengan pelbagai "term" dan istilah baru seperti Putrajaya, Cyberjaya, y2k, sekolah bistari dan sebagainya.
4. Hari ini, saya berkira2, jarang sudah kita bercakap tentang MSC malah saya juga kurang pasti adakah semua aplikasi perdananya sudah terlaksana atau kita sendiri tidak pasti di manakah komitmen kita sekarang terhadap gerakan yang menjadi tunjang kepada pencapaian matlamat Wawasan 2020 ini.
5. Mungkin saya kurang mengambil tahu tentang perkembangannya, atau sememangnya maklumat berkenaan tidak dihebahkan kepada umum? Saya tertanya2.
6. Ends.
Tuesday, August 12, 2008
>>Bila Pemimpin Hilang Akal<<
Dear all,
1. I've been talking about this "super- mad MB" in my previous post.
2. Baru- baru beliau bikin gempar lagi satu Malaya dengan idea tentang pembukaan 10% peratus pengambilan UiTM dibuka kepada non- Bumi.
3. Saya tidak faham dengan idea dan cadangan yang langsung tidak rasional.
4. Beliau memberikan alasan media memutar-belitkan cerita di sana- sini. Pun begitu, jika semua media melaporkan agenda yang sama, apakah secara tidak langsung beliau mempertikai kredibiliti pengamal media seolah2 tidak pandai menjalankan tugas?
5. Saya kurang pasti apakah matlamat permainan beliau kali ini. Selepas satu, satu lagi isu hangat cuba diketengahkan. Ia secara tidak langsung juga menunjukkan bahawa kedudukan beliau sebagai orang nombor satu di Selangor sudah membereskan kerja serta tugas di SUK itu. Atau mungkin juga Selangor sudah tidak punya masalah. Tiada isu. Hebat penangan Menteri Besar seperti ini!! (padahal beliau sememangnya mungkin tidak tahu kerja apa yang perlu dilakukan).
6. Saya secara peribadi, tidak boleh menerima cadangan ini lebih2 lagi daripada seorang yang dikategorikan sebagai Melayu dan Islam di negara ini. Pembukaan 10% kepada non- Bumi sebenarnya boleh diertikan sebagai menempah keranda kepada orang Melayu!
7. Apa masalahnya dengan beliau ini? Parameter dan kayu ukur sebagai asas penghujahan beliau juga kabur. Menggunakan alasan dan isu perpaduan, kualiti, persaingan yang lebih sihat, dan kebolehpasaran mahasiswa UiTM menunjukkan bahawa beliau ini seorang yang buta dan tidur. Mungkin orang di sekeliling beliau juga turut buta dan tidur kerana memberikan maklumat yang jauh panggang dari api.
8. Kesemua alasan yang diberikan jauh menggambarkan apa yang dimiliki oleh seorang graduan/ mahasiswa UiTM. Jika isu perpaduan dibangkitkan, apakah bukti2 yang menunjukkan bahawa graduan/ mahasiswa UiTM seorang yang tidak faham akan erti perpaduan? Apakah dengan pergaulan dengan non- Bumi sudah cukup untuk memberikan pemahaman tentang betapa perpaduan itu diukur di kampus2? Memang tidak dinafikan kepentingannya tetapi apakah bukti yang menyatakan graduan/ mahasiswa UiTM tidak mempunyai semangat perpaduan?
9. Jika dilihat di kampus2 yang sedia ada dibuka kepada masyarakat non- Bumi di luar sana, apakah tema dan elemen perpaduan menjadi teras kepada semangat mereka hidup di universiti berkenaan? Kita masih dapat lihat, orang cina masih dengan sikap dan tema perpaduan di kalangan mereka sahaja, begitu juga india dan tidak kurang juga melayu. Kumpulan belajar (group study) sebagai contoh, masih berlabelkan perkauman. Jika Khalid boleh tampilkan bukti bahawa wujud kumpulan2 seperti ini yang menjadi amalan masyarakat kampus IPTA secara majoriti, maka betullah andaian beliau. Isu perpaduan sudah selesai di kampus IPTA lain, maka UiTM perlu berubah.
10. Pun begitu, saya yakin bahawa Khalid hanya akan menemui kekesalan apabila beliau menyahut cabaran ini. Isu perpaduan dalam konteks itu hanyalah mainan di bibir sahaja. Saya bercakap secara realistik bukannya retorik. Jika isu perpaduan di antara ras dan bangsa menjadi persoalan, UiTM bukan kambing hitamnya. Beliau perlu bercakap dengan Menteri Pelajaran agar tema perpaduan dipupuk sedari kecil lagi. Bukan itu sahaja, beliau juga perlu bercakap dengan Menteri Pelajaran dahulu, Dato' Seri Najib bahawa beliau amat menyokong dan yakin untuk terus memperkasakan sekolah wawasan. Beliau juga perlu bercakap dengan pemimpin2 Cina dan India agar sekolah vernakular atau Jenis Kebangsaaan perlu dihapuskan bagi membugar tema perpaduan di antara kita di Malaysia ini. Namun apa yang kita dapat sehingga kini hanyalah tentangan daripada pemimpin Cina dan India agar sistem sekolah sebegini dikekalkan. Apakah ini namanya perpaduan?
11. Apa pun khilafnya, kita berbalik kepada sejarah. Mereka yang terdahulu sudah menetapkan apa yang dipunyai oleh setiap bangsa yang ada di Tanah Melayu ini. Kita (Melayu) terbuka menerima kehadiran rakan kita bangsa Cina dan India dengan syarat mereka mengakui bahawa kedudukan dan hak orang Melayu/ Islam mendahului kepentingan mereka di tanah ini dan proses ini berjalan lebih daripada setengah abad.
12. Kita lihat pula isu kualiti, persaingan lebih sihat dan kebolehpasaran graduan/ mahasiswa UiTM di pasaran buruh. Khalid menyatakan gagasan membuka pengambilan ini akan dapat melahirkan graduan/ mahasiswa yang sebegitu. Suka untuk dinyatakan bahawa selama 52 tahun penubuhan UiTM, jarang sekali kita mendengar rungutan bahawa graduan/ mahasiswa UiTM tidak berkualiti, sukar mendapat kerja, tidak mampu bersaing dan sebagainya. Graduan/ mahasiswa UiTM lah yang boleh dikatakan sebagai lengkap dan serba boleh. Pun begitu, kenyataan ini tidaklah menafikan kemampuan dan keupayaan graduan/ mahasiswa keluaran IPTA yang lain cuma ingin ditegaskan UiTM berada pada kelompok dan kelasnya yang tersendiri.
13. Biarpun diasak dengan panggilan "universiti kelas dua" kerana baru sahaja menginjak 9 tahun "keuniversitiannya", UiTM tidak pernah memberikan kompromi terhadap kualiti proses pembelajaran dan pengajaran kepada mahasiswanya. Khalid dalam hujahnya membandingkan UiTM dengan UIAM yang pada perkiraannya sudah mencapai taraf antarabangsa dan graduannya berkualiti. Saya berpendapat UiTM dan UIAM berada pada aras dan tingkat yang sama dari segi kualiti graduan/ mahasiswa, apatah lagi kedua- duanya ditubuhkan dengan matlamat dan visi yang berbeza. UiTM ditubuhkan lewat 50 tahun lalu untuk menjana kekuatan pendidikan dan keupayaan ekonomi masyarakat Bumiputera serta memastikan lebih ramai golongan Melayu kelas menengah dihasilkan manakala UIAM sebagai tanda komitmen kita terhadap dunia Islam melalui OIC. Justeru, apa yang menghairankan Khalid sebenarnya? Seandainya dahulu kita menubuhkan UIAM dengan dasar sebagai sebuah universiti berteraskan pembelajaran Islam untuk keperluan sumber manusia dalam negara, saya kira USIM (dahulu KUIM) pasti tidak akan wujud pada hari ini kerana matlamat dan keperluan lebih kurang sama.
14. Saya juga merasakan bahawa dalam apa jua keadaan sekalipun, UiTM dan kepentingan orang Melayu sama sekali tidak boleh diberi ruang untuk kompromi. UiTM selama ini sudah menjalankan fungsinya dan telah mencapai kejayaan serta kegemilangan dengan menepati matlamat ia ditubuhkan. Menghina UiTM bererti menghina Tuanku Canselor sebagai the ultimate power of the university sekaligus menghina orang Melayu dan orang yang melakukannya perlu dikenakan tindakan sekeras- kerasnya.
15. UiTM tidak mungkin akan ada galang gantinya. Status quo yang ada pada UiTM selama ini tidak pernah menyebabkan negara atau bangsa lain tidak cukup makan malah lebih makmur dan dirahmati. Masyarakat mungkin melihat UiTM tidak lebih dariapda sekadar sebuah institusi pengajian tinggi tetapi pada UiTM lah kita sepatutnya meletakkan harapan agar ia akan terus dapat memainkan peranannya sebagai peneraju pendidikan dan terus diperkasakan. Percayalah, menggunakan alasan perpaduan untuk membuka UiTM, ia tidak akan dapat merubah apa2 melainkan meletakkan negara di dalam keadaan kacau bilau. Keterbukaan kita di Malaysia ada batasnya kerana itulah perjanjian mereka sebelum kita dahulu.
16. Semoga Khalid boleh berjumpa Tan Sri Prof. Emeritus Khoo Kay Kim untuk mempelajari sejarah dengan lebih dalam lagi atau cuba masuk ke kampus2 IPTA, belajar subjek perhubungan etnik. Amaran kepada beliau, this should be the last one. Jangan cuba membangkitkan isu seperti ini kerana ia menunjukkan kebodohan yang amat nyata. Selayaknya "Tan Sri-ship" beliau ditarik balik oleh SPB Yang Di Pertuan Agong kerana tidak menunjukkan teladan yang sewajarnya dan perilaku yang tidak semenggah sebagai seorang Dato' Menteri Besar Selangor. Sebagai seorang anak Selangor + Melayu + Islam, saya malu bermenteribesarkan anda di Selangor ini.
17. Inilah orang2 yang dikatakan akan dapat membawa perubahan dan membawa "harapan baru" untuk rakyat Malaysia. Harapan baru untuk menghancurkan anak bangsa sendiri. Terima kasih Khalid kerana berjaya membuka mata rakyat betapa manisnya janji "Parti Kelentong Rakyat (PKR)".
18. Ends.
1. I've been talking about this "super- mad MB" in my previous post.
2. Baru- baru beliau bikin gempar lagi satu Malaya dengan idea tentang pembukaan 10% peratus pengambilan UiTM dibuka kepada non- Bumi.
3. Saya tidak faham dengan idea dan cadangan yang langsung tidak rasional.
4. Beliau memberikan alasan media memutar-belitkan cerita di sana- sini. Pun begitu, jika semua media melaporkan agenda yang sama, apakah secara tidak langsung beliau mempertikai kredibiliti pengamal media seolah2 tidak pandai menjalankan tugas?
5. Saya kurang pasti apakah matlamat permainan beliau kali ini. Selepas satu, satu lagi isu hangat cuba diketengahkan. Ia secara tidak langsung juga menunjukkan bahawa kedudukan beliau sebagai orang nombor satu di Selangor sudah membereskan kerja serta tugas di SUK itu. Atau mungkin juga Selangor sudah tidak punya masalah. Tiada isu. Hebat penangan Menteri Besar seperti ini!! (padahal beliau sememangnya mungkin tidak tahu kerja apa yang perlu dilakukan).
6. Saya secara peribadi, tidak boleh menerima cadangan ini lebih2 lagi daripada seorang yang dikategorikan sebagai Melayu dan Islam di negara ini. Pembukaan 10% kepada non- Bumi sebenarnya boleh diertikan sebagai menempah keranda kepada orang Melayu!
7. Apa masalahnya dengan beliau ini? Parameter dan kayu ukur sebagai asas penghujahan beliau juga kabur. Menggunakan alasan dan isu perpaduan, kualiti, persaingan yang lebih sihat, dan kebolehpasaran mahasiswa UiTM menunjukkan bahawa beliau ini seorang yang buta dan tidur. Mungkin orang di sekeliling beliau juga turut buta dan tidur kerana memberikan maklumat yang jauh panggang dari api.
8. Kesemua alasan yang diberikan jauh menggambarkan apa yang dimiliki oleh seorang graduan/ mahasiswa UiTM. Jika isu perpaduan dibangkitkan, apakah bukti2 yang menunjukkan bahawa graduan/ mahasiswa UiTM seorang yang tidak faham akan erti perpaduan? Apakah dengan pergaulan dengan non- Bumi sudah cukup untuk memberikan pemahaman tentang betapa perpaduan itu diukur di kampus2? Memang tidak dinafikan kepentingannya tetapi apakah bukti yang menyatakan graduan/ mahasiswa UiTM tidak mempunyai semangat perpaduan?
9. Jika dilihat di kampus2 yang sedia ada dibuka kepada masyarakat non- Bumi di luar sana, apakah tema dan elemen perpaduan menjadi teras kepada semangat mereka hidup di universiti berkenaan? Kita masih dapat lihat, orang cina masih dengan sikap dan tema perpaduan di kalangan mereka sahaja, begitu juga india dan tidak kurang juga melayu. Kumpulan belajar (group study) sebagai contoh, masih berlabelkan perkauman. Jika Khalid boleh tampilkan bukti bahawa wujud kumpulan2 seperti ini yang menjadi amalan masyarakat kampus IPTA secara majoriti, maka betullah andaian beliau. Isu perpaduan sudah selesai di kampus IPTA lain, maka UiTM perlu berubah.
10. Pun begitu, saya yakin bahawa Khalid hanya akan menemui kekesalan apabila beliau menyahut cabaran ini. Isu perpaduan dalam konteks itu hanyalah mainan di bibir sahaja. Saya bercakap secara realistik bukannya retorik. Jika isu perpaduan di antara ras dan bangsa menjadi persoalan, UiTM bukan kambing hitamnya. Beliau perlu bercakap dengan Menteri Pelajaran agar tema perpaduan dipupuk sedari kecil lagi. Bukan itu sahaja, beliau juga perlu bercakap dengan Menteri Pelajaran dahulu, Dato' Seri Najib bahawa beliau amat menyokong dan yakin untuk terus memperkasakan sekolah wawasan. Beliau juga perlu bercakap dengan pemimpin2 Cina dan India agar sekolah vernakular atau Jenis Kebangsaaan perlu dihapuskan bagi membugar tema perpaduan di antara kita di Malaysia ini. Namun apa yang kita dapat sehingga kini hanyalah tentangan daripada pemimpin Cina dan India agar sistem sekolah sebegini dikekalkan. Apakah ini namanya perpaduan?
11. Apa pun khilafnya, kita berbalik kepada sejarah. Mereka yang terdahulu sudah menetapkan apa yang dipunyai oleh setiap bangsa yang ada di Tanah Melayu ini. Kita (Melayu) terbuka menerima kehadiran rakan kita bangsa Cina dan India dengan syarat mereka mengakui bahawa kedudukan dan hak orang Melayu/ Islam mendahului kepentingan mereka di tanah ini dan proses ini berjalan lebih daripada setengah abad.
12. Kita lihat pula isu kualiti, persaingan lebih sihat dan kebolehpasaran graduan/ mahasiswa UiTM di pasaran buruh. Khalid menyatakan gagasan membuka pengambilan ini akan dapat melahirkan graduan/ mahasiswa yang sebegitu. Suka untuk dinyatakan bahawa selama 52 tahun penubuhan UiTM, jarang sekali kita mendengar rungutan bahawa graduan/ mahasiswa UiTM tidak berkualiti, sukar mendapat kerja, tidak mampu bersaing dan sebagainya. Graduan/ mahasiswa UiTM lah yang boleh dikatakan sebagai lengkap dan serba boleh. Pun begitu, kenyataan ini tidaklah menafikan kemampuan dan keupayaan graduan/ mahasiswa keluaran IPTA yang lain cuma ingin ditegaskan UiTM berada pada kelompok dan kelasnya yang tersendiri.
13. Biarpun diasak dengan panggilan "universiti kelas dua" kerana baru sahaja menginjak 9 tahun "keuniversitiannya", UiTM tidak pernah memberikan kompromi terhadap kualiti proses pembelajaran dan pengajaran kepada mahasiswanya. Khalid dalam hujahnya membandingkan UiTM dengan UIAM yang pada perkiraannya sudah mencapai taraf antarabangsa dan graduannya berkualiti. Saya berpendapat UiTM dan UIAM berada pada aras dan tingkat yang sama dari segi kualiti graduan/ mahasiswa, apatah lagi kedua- duanya ditubuhkan dengan matlamat dan visi yang berbeza. UiTM ditubuhkan lewat 50 tahun lalu untuk menjana kekuatan pendidikan dan keupayaan ekonomi masyarakat Bumiputera serta memastikan lebih ramai golongan Melayu kelas menengah dihasilkan manakala UIAM sebagai tanda komitmen kita terhadap dunia Islam melalui OIC. Justeru, apa yang menghairankan Khalid sebenarnya? Seandainya dahulu kita menubuhkan UIAM dengan dasar sebagai sebuah universiti berteraskan pembelajaran Islam untuk keperluan sumber manusia dalam negara, saya kira USIM (dahulu KUIM) pasti tidak akan wujud pada hari ini kerana matlamat dan keperluan lebih kurang sama.
14. Saya juga merasakan bahawa dalam apa jua keadaan sekalipun, UiTM dan kepentingan orang Melayu sama sekali tidak boleh diberi ruang untuk kompromi. UiTM selama ini sudah menjalankan fungsinya dan telah mencapai kejayaan serta kegemilangan dengan menepati matlamat ia ditubuhkan. Menghina UiTM bererti menghina Tuanku Canselor sebagai the ultimate power of the university sekaligus menghina orang Melayu dan orang yang melakukannya perlu dikenakan tindakan sekeras- kerasnya.
15. UiTM tidak mungkin akan ada galang gantinya. Status quo yang ada pada UiTM selama ini tidak pernah menyebabkan negara atau bangsa lain tidak cukup makan malah lebih makmur dan dirahmati. Masyarakat mungkin melihat UiTM tidak lebih dariapda sekadar sebuah institusi pengajian tinggi tetapi pada UiTM lah kita sepatutnya meletakkan harapan agar ia akan terus dapat memainkan peranannya sebagai peneraju pendidikan dan terus diperkasakan. Percayalah, menggunakan alasan perpaduan untuk membuka UiTM, ia tidak akan dapat merubah apa2 melainkan meletakkan negara di dalam keadaan kacau bilau. Keterbukaan kita di Malaysia ada batasnya kerana itulah perjanjian mereka sebelum kita dahulu.
16. Semoga Khalid boleh berjumpa Tan Sri Prof. Emeritus Khoo Kay Kim untuk mempelajari sejarah dengan lebih dalam lagi atau cuba masuk ke kampus2 IPTA, belajar subjek perhubungan etnik. Amaran kepada beliau, this should be the last one. Jangan cuba membangkitkan isu seperti ini kerana ia menunjukkan kebodohan yang amat nyata. Selayaknya "Tan Sri-ship" beliau ditarik balik oleh SPB Yang Di Pertuan Agong kerana tidak menunjukkan teladan yang sewajarnya dan perilaku yang tidak semenggah sebagai seorang Dato' Menteri Besar Selangor. Sebagai seorang anak Selangor + Melayu + Islam, saya malu bermenteribesarkan anda di Selangor ini.
17. Inilah orang2 yang dikatakan akan dapat membawa perubahan dan membawa "harapan baru" untuk rakyat Malaysia. Harapan baru untuk menghancurkan anak bangsa sendiri. Terima kasih Khalid kerana berjaya membuka mata rakyat betapa manisnya janji "Parti Kelentong Rakyat (PKR)".
18. Ends.
Sunday, July 20, 2008
>>Term of Reference Keadilan di Malaysia<<
Dear all,
1. Apakah yang kita takrifkan sebagai keadilan?
2. Apakah takrifan keadilan menurut Islam?
3. Apa pula takrifan keadilan di Malaysia menurut perspektif anda?
4. Apakah yang anda boleh taakul berkenaan keadilan dengan apa yang berlaku sekarang? Adakah keadilan di Malaysia sudah tidak mengikut terma2 perlembagaan yang selama ini dijunjung dan diikat di dalam Rukunegara?
5. Saya melihat keadaan semakin jadi kacau akhir2 ini. Keadilan seolah2 diberi nafas mengikut kemahuan seseorang. Keadilan juga tidak lagi dilihat dengan terma yang sepatutnya dirujuk.
6. Masyarakat menilai keadilan itu apabila hujah diberikan oleh seseorang, bukan dengan merujuk kepada mahkamah sebagai penilai keadilan.
7. Dalam keadaan yang berlaku sekatang, seolah2 keadilan di Malaysia ini terletak di telunjuk seorang manusia bernama Anwar Ibrahim. Apa sahaja yang dirasakan beliau tidak adil kepada diri beliau, anak2, isteri, parti dan kroni dikategorikan sebagai tidak adil secara total. manakala masyarakat yang "mengekor" sahaja kemahuan dan kehendaknya bermati- matian mempertahankan konsep "noe- keadilan" itu.
8. Apakah juga keadilan di Malaysia sekarang perlu berkiblatkan "Parti Keadilan Rakyat" semata2?
9. Kenapa tidak Perlembagaan Malaysia dihapuskan dan diganti (reciprocate) dengan Perlembagaan parti yang satu itu? Itukan lebih baik jika begitulah "keadilan" ditakrif oleh masyarakat pada hari ini.
10. Kenapakah sekarang ia dilihat begitu? Apakah tidak lewat 10 tahun yang lalu, manusia yang satu itu turut merujuk kepada keadilan Perlembagaan Malaysia sewaktu menjadi orang nombor 2 di dalam kerajaan?
11. Isu buka baju dan pemeriksaan menjadi tajuk perbualan yang sangat tidak intelek. Mempertikai "dibogel" dan "ditelanjangkan" oleh pihak hospital bagi tujuan pemeriksaan adalah pertikaian yang sangat dangkal dan tidak berpijak di bumi yang nyata.
12. Saya pasti, dalam sejarah perubatan negara, bukan manusia seorang itu sahaja yang perlu menanggalkan pakaian untuk tujuan pemeriksaan malah sudah berjuta melakukan perkara yang serupa. Logiknya, apakah jenis pemeriksaan yang boleh dilakukan bersabit pertuduhan yang satu itu jika tidak dengan menanggalkan pakaian? Beliau bukan dituduh bersabit sakit kerongkong atau sakit mata. Ia pertuduhan kes yang melibatkan "tanggal baju".
13. Justeru, apa asas yang ingin diheboh- hebohkan?
14. Melainkan doktor yang memeriksa itu cuba melakukan aktiviti sama seperti pertuduhan yang disabitkan terhadap beliau, maka beliau mempunyai asas untuk membuat "heboh" seperti apa yang berlaku sekarang.
15. Kepada mereka yang masih melihat proses keadilan hanya berbekalkan air liur seorang itu, telitilah.
16. Jika keadilan dijalankan mengikut selera masing2, apalah ertinya membina negara dari tarikh kemerdekaan yang kita perolehi dahulu.
1. Apakah yang kita takrifkan sebagai keadilan?
2. Apakah takrifan keadilan menurut Islam?
3. Apa pula takrifan keadilan di Malaysia menurut perspektif anda?
4. Apakah yang anda boleh taakul berkenaan keadilan dengan apa yang berlaku sekarang? Adakah keadilan di Malaysia sudah tidak mengikut terma2 perlembagaan yang selama ini dijunjung dan diikat di dalam Rukunegara?
5. Saya melihat keadaan semakin jadi kacau akhir2 ini. Keadilan seolah2 diberi nafas mengikut kemahuan seseorang. Keadilan juga tidak lagi dilihat dengan terma yang sepatutnya dirujuk.
6. Masyarakat menilai keadilan itu apabila hujah diberikan oleh seseorang, bukan dengan merujuk kepada mahkamah sebagai penilai keadilan.
7. Dalam keadaan yang berlaku sekatang, seolah2 keadilan di Malaysia ini terletak di telunjuk seorang manusia bernama Anwar Ibrahim. Apa sahaja yang dirasakan beliau tidak adil kepada diri beliau, anak2, isteri, parti dan kroni dikategorikan sebagai tidak adil secara total. manakala masyarakat yang "mengekor" sahaja kemahuan dan kehendaknya bermati- matian mempertahankan konsep "noe- keadilan" itu.
8. Apakah juga keadilan di Malaysia sekarang perlu berkiblatkan "Parti Keadilan Rakyat" semata2?
9. Kenapa tidak Perlembagaan Malaysia dihapuskan dan diganti (reciprocate) dengan Perlembagaan parti yang satu itu? Itukan lebih baik jika begitulah "keadilan" ditakrif oleh masyarakat pada hari ini.
10. Kenapakah sekarang ia dilihat begitu? Apakah tidak lewat 10 tahun yang lalu, manusia yang satu itu turut merujuk kepada keadilan Perlembagaan Malaysia sewaktu menjadi orang nombor 2 di dalam kerajaan?
11. Isu buka baju dan pemeriksaan menjadi tajuk perbualan yang sangat tidak intelek. Mempertikai "dibogel" dan "ditelanjangkan" oleh pihak hospital bagi tujuan pemeriksaan adalah pertikaian yang sangat dangkal dan tidak berpijak di bumi yang nyata.
12. Saya pasti, dalam sejarah perubatan negara, bukan manusia seorang itu sahaja yang perlu menanggalkan pakaian untuk tujuan pemeriksaan malah sudah berjuta melakukan perkara yang serupa. Logiknya, apakah jenis pemeriksaan yang boleh dilakukan bersabit pertuduhan yang satu itu jika tidak dengan menanggalkan pakaian? Beliau bukan dituduh bersabit sakit kerongkong atau sakit mata. Ia pertuduhan kes yang melibatkan "tanggal baju".
13. Justeru, apa asas yang ingin diheboh- hebohkan?
14. Melainkan doktor yang memeriksa itu cuba melakukan aktiviti sama seperti pertuduhan yang disabitkan terhadap beliau, maka beliau mempunyai asas untuk membuat "heboh" seperti apa yang berlaku sekarang.
15. Kepada mereka yang masih melihat proses keadilan hanya berbekalkan air liur seorang itu, telitilah.
16. Jika keadilan dijalankan mengikut selera masing2, apalah ertinya membina negara dari tarikh kemerdekaan yang kita perolehi dahulu.
Monday, July 14, 2008
>>Petronas atau PTD<<
Penat memikir.
Penat bertanya.
Penat menaakul.
Penat mencari kesesuaian.
Petronas.
atau
Pegawai Tadbir Diplomatik?
Penat bertanya.
Penat menaakul.
Penat mencari kesesuaian.
Petronas.
atau
Pegawai Tadbir Diplomatik?
Monday, July 7, 2008
>>PROTES yang diprotes<<
Dear all,
1. Rasanya semua dah tahu tentang acara PROTES yang dijalankan di Kelana Jaya semalam.
2. Rasanya juga ramai juga yang maklum dan ada yang pergi, macam nak pergi tapi tak jadi, memang tak nak pergi dan sebagainya. Itu hak masing- masing.
3. Rasa tak menyesal pun kalau tak pergi.
4. Rasa sangat menyesal kalau pergi sebab perhimpunan itu telah menjadi sebagai apa yang ditafsirkan sebagai zoo.
5. Kalau di Zoo mungkin kita dapat melihat babun atau monyet yang bersorak- sorai, bertepuk- tepuk tangan, tunjuk punggung dan sebagainya. Namun tidak ada kurangnya juga perhimpunan yang dikatakan diketuai dan diuruskan oleh "orang bijak pandai". Lebih kurang macam Zoo juga.
6. Kita kesal dengan keadaan dan kejadian yang berlaku itu tetapi apakan daya. Nasi sudah menjadi bubur. Adegan tunjuk punggung merupakan antara hiburan yang disajikan oleh pihak penganjur pada hari ahad yang berbahagia itu.
7. Penganjur dan pemimpinnya yang dikatakan mendukung ajaran agama yang suci telah menghidangkan acara sebegitu. Kita keliru. Sudahlah penghiburnya "underdog" yang kita pun tidak pernah dikenali, beraksi sedemikian rupa. Malu sey..
8. Kalau Faizal Tahir yang hanya bukak baju pun kena gam samapai berbulan- bulan, diharapkan penyanyi yang tak semenggah mana tu pun akan dikenakan tindakan yang sewajarnya. Begitu juga dengan pihak penganjur.
9. Dewan Pemuda Pas Negeri Pahang telah mengeluarkan kenyataan memprotes perhimpunan PROTES tersebut. Nampaknya PAS sekali lagi telah ditipu oleh PKR. Kita dah bagitau, tak payah la percaya dengan janji2 PKR ni. Dah nama pun Parti Kelentong Rakyat (PKR), what do you expect?
10. Semoga PAS akan mempertimbangkan hubungan yang macam suam2 kuku ni.
11. Kalau saya, dah lama kena talak.
12. What say you?
Layari >>> Kenyataan Dewan Pemuda PAS Pahang dan Utusan Malaysia untuk berita lanjut.
1. Rasanya semua dah tahu tentang acara PROTES yang dijalankan di Kelana Jaya semalam.
2. Rasanya juga ramai juga yang maklum dan ada yang pergi, macam nak pergi tapi tak jadi, memang tak nak pergi dan sebagainya. Itu hak masing- masing.
3. Rasa tak menyesal pun kalau tak pergi.
4. Rasa sangat menyesal kalau pergi sebab perhimpunan itu telah menjadi sebagai apa yang ditafsirkan sebagai zoo.
5. Kalau di Zoo mungkin kita dapat melihat babun atau monyet yang bersorak- sorai, bertepuk- tepuk tangan, tunjuk punggung dan sebagainya. Namun tidak ada kurangnya juga perhimpunan yang dikatakan diketuai dan diuruskan oleh "orang bijak pandai". Lebih kurang macam Zoo juga.
6. Kita kesal dengan keadaan dan kejadian yang berlaku itu tetapi apakan daya. Nasi sudah menjadi bubur. Adegan tunjuk punggung merupakan antara hiburan yang disajikan oleh pihak penganjur pada hari ahad yang berbahagia itu.
7. Penganjur dan pemimpinnya yang dikatakan mendukung ajaran agama yang suci telah menghidangkan acara sebegitu. Kita keliru. Sudahlah penghiburnya "underdog" yang kita pun tidak pernah dikenali, beraksi sedemikian rupa. Malu sey..
8. Kalau Faizal Tahir yang hanya bukak baju pun kena gam samapai berbulan- bulan, diharapkan penyanyi yang tak semenggah mana tu pun akan dikenakan tindakan yang sewajarnya. Begitu juga dengan pihak penganjur.
9. Dewan Pemuda Pas Negeri Pahang telah mengeluarkan kenyataan memprotes perhimpunan PROTES tersebut. Nampaknya PAS sekali lagi telah ditipu oleh PKR. Kita dah bagitau, tak payah la percaya dengan janji2 PKR ni. Dah nama pun Parti Kelentong Rakyat (PKR), what do you expect?
10. Semoga PAS akan mempertimbangkan hubungan yang macam suam2 kuku ni.
11. Kalau saya, dah lama kena talak.
12. What say you?
Layari >>> Kenyataan Dewan Pemuda PAS Pahang dan Utusan Malaysia untuk berita lanjut.
Friday, July 4, 2008
>>Anwar by Che Det<<
Dear all,
1. Akhirnya Y.A.Bhg. Tun Dr. M memberikan komen beliau tentang makhluk tuhan yang satu itu.
2. Adakah hukuman terdahulu itu satu kesilapan dan kesalahan dalam bentuk tuduhan yang dilakukan oleh kerajaan (Perdana Menteri) pada ketika itu?
3. Memang begitu rentak tari makhluk tuhan yang satu itu. Perang politik dan psikologinya telah lama dapat dibaca. Begitu juga dengan barisan Penipu Rakyat (PR) yang satu itu juga.
4. Seandainya kalah dalam pilihanraya (sebelum PRU-12 ini), SPR dikatakan tidak telus, rasuah, berat sebelah, tidak adil dan lain2.
5. Sebaliknya selepas kemenangan (PRU-12), tidak pernah pula tersiar di mana- mana media (arus perdana) waima di media alternatif sekalipun, ucapan terima kasih dan "good job" kepada SPR dilafazkan oleh mereka.
6. Adil sungguh dunia mereka itu.
7. Teruskan menanti kesudahan sandiwara makhluk tuhan yang satu itu.
8. Biar masa menentukan.
9. Teruskan membaca di www.chedet.com
1. Akhirnya Y.A.Bhg. Tun Dr. M memberikan komen beliau tentang makhluk tuhan yang satu itu.
2. Adakah hukuman terdahulu itu satu kesilapan dan kesalahan dalam bentuk tuduhan yang dilakukan oleh kerajaan (Perdana Menteri) pada ketika itu?
3. Memang begitu rentak tari makhluk tuhan yang satu itu. Perang politik dan psikologinya telah lama dapat dibaca. Begitu juga dengan barisan Penipu Rakyat (PR) yang satu itu juga.
4. Seandainya kalah dalam pilihanraya (sebelum PRU-12 ini), SPR dikatakan tidak telus, rasuah, berat sebelah, tidak adil dan lain2.
5. Sebaliknya selepas kemenangan (PRU-12), tidak pernah pula tersiar di mana- mana media (arus perdana) waima di media alternatif sekalipun, ucapan terima kasih dan "good job" kepada SPR dilafazkan oleh mereka.
6. Adil sungguh dunia mereka itu.
7. Teruskan menanti kesudahan sandiwara makhluk tuhan yang satu itu.
8. Biar masa menentukan.
9. Teruskan membaca di www.chedet.com
Subscribe to:
Posts (Atom)